Featured Articles

МТСБУ запускає пілотний проект по прямому врегулюванню в Україні

 

pic05526 300x112Найближчим часом страховий ринок України зробить ще один крок вперед у поліпшенні сервісу для автовласників, що постраждали в ДТП.

Президія МТСБУ прийняла проекти низки важливих документів, які дають зелене світло впровадженню прямого врегулювання страхових подій за ОCAГО в Україні. Поки це буде пілотний проект, участь в якому буде будуватися на основі добровільного членства.

Зваживши всі «за» і «проти», члени Президії МТСБУ прийшли до думки, що в інтересах і ринку, і страхувальників не чекаючи прийняття нової редакції «Закону про ОСАГО», який повинен створити законодавчу базу для обов’язкового прямого врегулювання, почати впроваджувати цю систему в такому «тестовому» режимі, повідомив у своєму блозі Генеральний директор МТСБУ Володимир Шевченко.

 pic05527

У чому плюси запуску прямого врегулювання на добровільній основі зараз, не чекаючи законодавчих змін?

По-перше, це дасть можливість апробувати та, при необхідності, доопрацювати всі елементи системи прямого врегулювання при меншій кількості учасників, ніж це буде у разі обов’язкового прямого врегулювання. Таким чином, до моменту введення обов’язкового прямого врегулювання процес буде досконально опрацьований і максимально оптимізований.

По-друге, успішне впровадження системи прямого врегулювання на добровільній основі полегшить впровадження обов’язкової системи після внесення необхідних змін до Закону – як з точки зору організації процесу, так і з точки зору сприйняття страховиками та страхувальниками цих нововведень. Реальні приклади того, як працює система прямого врегулювання – це самий зручний і ефективний спосіб поінформувати суспільство про її переваги за принципом «краще один раз побачити, ніж сто разів почути». Власне кажучи, саме таким шляхом – спочатку на основі принципу добровільності, а потім в обов’язковому порядку – вводили системи прямого врегулювання багато європейських країн. Їх досвід став додатковим аргументом для нас у прийнятті такого рішення.

– “Крім того, запустивши цей проект, ми продемонструємо, що ринок ОСАГО можна реформувати і модернізувати зусиллями самих страховиків, якщо є бажання, рішучість, знання і досвід. Ми вже не в перший раз показуємо, що в сучасному світі можна і потрібно брати на себе відповідальність за розвиток ринку. Але це, безумовно, не знімає гострої необхідності в ухваленні нової редакції «Закону про ОСАГО», про що і я, і колеги по ринку багато разів говорили і писали. У багатьох випадках подібні ініціативи ринку необхідно підтримати депутатам для законодавчих змін “, – вважає Володимир Шевченко.

Які документи прийняті МТСБУ і як далі рухатиметься процес впровадження проекту?

Перший документ – це договір, за яким страховики беруть на себе взаємні зобов’язання щодо дотримання положення про прямому врегулюванні. Згідно з угодою, кожен страховик дає право іншому страховику-учаснику угоди повноваження з виконання його зобов’язань з врегулювання страхових випадків за договорами ОСАЦВ. Саме ж положення про пряме врегулювання детально описує всі елементи бізнес-процесу прямого врегулювання на добровільній основі.

Коротко кажучи, в рамках цієї системи МТСБУ виступатиме оператором взаєморозрахунків між страховими компаніями. Вся інформація по взаєморозрахунках агрегуватиметься в Центральній базі даних (ЦБД) Бюро. На основі цієї інформації буде щомісяця розраховуватися сума середнього збитку і здійснюватися взаєморозрахунки через банк, який буде обраний для ведення клірингових операцій. Для гарантування виконання зобов’язань страхових компаній в процесі прямого врегулювання вводиться цільової додатковий гарантійний внесок у централізований страховий резервний фонд захисту потерпілих. Цей внесок є обов’язковою для участі в системі прямого врегулювання, і використовується виключно для страхових виплат по ОСАГО за зобов’язаннями зробив внесок страховика.

– “Після довгих обговорень ми прийшли до рішення, що взаємозаліки між страховиками відбуватимуться за т.зв.« бельгійської »системі, точніше – до збитків 1 класу (до 50000 грн.) Будуть застосовуватися розрахунки по ній (середні збитки за діапазонами) , а до збитків 2 класу (понад 50000 грн.) – буде застосовуватися принцип розрахунку по фактичній сумі. Я вважаю, що саме «бельгійська» система є найбільш правильна. Крім того, ми вже перевірили розрахунки реальних і середніх цифр по «бельгійської» системі на основі умовної моделі – і переконалися, що вона досить справедлива при взаєморозрахунках і захищена від можливих маніпуляцій розміром збитку “, – заявив Володимир Шевченко.

Які подальші кроки і плани з впровадження проекту прямого врегулювання в Україні?

– “У нас на даний момент є весь необхідний пакет документів, що регламентують введення системи добровільного прямого врегулювання”, – говорить Шевченко. – “Документи узгоджені з представниками компаній, які виявили бажання взяти участь у проекті. Проведено робочі зустрічі експертів з питань бухгалтерського та податкового обліку, і вирішені всі питання бухгалтерського та податкового обліку в системі прямого врегулювання збитків”.

Найближчим кроком стане проведення тендеру з вибору розрахункового банку та укладенням з ним договору. Паралельно вестиметься розробка технічного рішення (IT-системи) для проекту. У самий найближчий час завершується розробка технічного завдання на IT-систему.

– “Ми розраховуємо, що обидва ці етапи по автоматизації процесу прямого врегулювання та укладення договору з банком для клірингу завершаться вже в 1 кварталі 2016 року. Після чого близько місяці займе моделювання і тестування всієї системи зі страховими компаніями-учасниками, і проект буде готовий до повноцінній роботі “, повідомив Владіммір Шевченко.

Система добровільного прямого врегулювання залишає потерпілому свободу вибору – до моменту отримання страхового відшкодування він має право відкликати свою заяву про пряме врегулюванні збитку і звернутися до страховика винуватця ДТП, як це діє і зараз. Страховик потерпілого в такому разі зобов’язаний повернути потерпілому оригінали документів для виплати.

| Форіншурер